Колко струва моят бизнес?

money_2

В период на криза трябва да знаем за методите за оценка на бизнеса, сроковете и  цените. Поне за всеки случай.

Въпросът “колко струва моят бизнес?” вероятно си е задавал всеки собственик на компания. Но докато при стоките и услугите цената се определя сравнително по-лесно, при компаниите еднозначен отговор не може да съществува. По дефиниция бизнесът струва  толкова, колкото са готови да платят  за него потенциални инвеститори. В зависимост от спецификата на бизнеса, целите на оценката, факторите, влияещи върху оценката, и пазарната  ситуация, оценката на даден бизнес  може да варира значително. Обикновено оценката на дадена компания се използва при сделки, свързани с покупка или продажба на дялове/акции в дадена фирма или когато търсите банково финансиране за даден инвестиционен проект.

Например, вие решавате, че като част от вашата стратегия за развитие ще придобиете ваш конкурент, т.е. вие  сте от страната на купувача и бихте искали да знаете колко е пазарната цена на набелязаната от вас компания,  за да не надплатите и обратно, ако сте  от страната на продавача, пазарната  оценка е необходима, за да сте сигурни, че не продавате евтино бизнеса си, който сте градили в продължение  на дълги години. Собственикът на бизнеса би могъл със собствени ресурси  да стигне до оценка на бизнеса чрез преговори със заинтересовани ин веститори или като използва информация за сделки с подобни компании в индустрията. Практиката показва, че  най-вярна и точна оценка бихте получили, ако ползвате услугите на лицензиран оценител или инвестиционна (M&A) консултантска компания, с опит в оценяването на компании, привличането на капитал и структурирането  на сделки.

Цели на оценката

Причините и целите за оценката на вашия бизнес може да са няколко. Ако  бизнесът се е разраствал интензивно  през последните години, целта може  да е просто да измерите състоянието  на собственика. Но разбира се, основна причина за оценяване на бизнеса обикновено е свързана с евентуална  продажба на компанията, привличане  на средства под формата на дялов или  финансов капитал, намиране на нов партньор или листване на борсата. Важно е да се знае, че в зависимост от индустрията оценката на бизнеса може да варира в зависимост от интереса на и  наличието на инвеститори, структурата  на сделката, опциите, заложени в договора и изпълнението на заложените  цели за бъдещи периоди (бизнес план).

Фактори, влияещи  върху оценката

Факторите, които биха повлияли върху оценката на вашата компания може да се разделят условно на вътрешни и външни. Вътрешните фактори са специфичните показатели, като продажби,  норма на печалба, капиталова структура, парични потоци, мениджмънт и

персонал и др. Важен фактор за оценката също е пазарната позиция на компанията. Оценката може значително да  се повлияе от това, какъв пазарен дял има тя и разпознаваемостта на търговската й марка и лоялността към нея.

Оценката на компанията значително се повлиява от способността й да генерира положителни бъдещи парични потоци. Анализът на тези парични потоци се основава на досегашната доходност на бизнеса, прогнозираният ръст на приходите и разходите, капиталовите разходи и други.

Външните фактори, които влияят върху оценката на компанията, са икономическата и политическа ситуация в страната и региона, състоянието и вида на индустрията, достъпът на кредит от банки и търсенето от страна на инвеститори на подобен бизнес. Ясен пример за влиянието на външни фактори за оценката на компаниите понастоящем е финансовата криза. Погледнато в глобален мащаб повечето индустрии са циклични, което означава, че те имат пряка зависимост от текущото състояние на икономиката.

Поради ниските очаквания за растеж на повечето икономики в света, респективно и индустрии, очакванията на инвеститорите за оценката на повечето бизнеси са значително понижени.

Международно признатите и най-често прилагани методи за оценка на бизнес са няколко – методът на дисконтираните парични потоци, методът на сравнимото предприятие, методът на пазарните сравнения и методът на нетната стойност на активите. Оценката по метода на дисконтираните парични потоци (Discounted Cash Flows, DCF) се базира на хипотезата, че настоящата стойност на бъдещите парични потоци, дисконтирани при норма (discount factor), която отразява потенциалния риск и очакваната възвращаемост върху инвестицията, е най-надеждният показател за рентабилността на оценяваната компания. Като дисконтови фактори обикновено се използват търсената възвращаемост на собствения капитал (required return) или средно претеглената цена на собствения капитал (Weighted Average Cost of Capital). Методът на ДПП е добре приеман и рядко се оспорва, но основната трудност при неговото приложение възниква от несигурността за бъдещото развитие на оценяваната компания и оттам – на нейното прогнозиране.

Обикновено, периодът, за който се прогнозират паричните потоци е от 5 до 10 години. При прогнозирането, анализът се основава на предишните финансови резултати на компанията, като се разглежда подробно периодът до 5 години назад. Особено ключово е собствениците да осъзнават, че чуждестранните инвеститори са готови да признаят единствено официалните финансови отчети на компанията. Това уточнение е важно, тъй като все още някои от бизнесите генерират доходност, която е част от сивия сектор и не се отразява в официалните отчети на компанията. Също трябва да се отбележи, че преди да се осъществи сделка, компанията преминава през дю дилижънс процес за удостоверяване на верността на финансовите отчети.

След подробен анализ на генерираната доходност на бизнеса се определят ключовите показатели или фактори, както външни, така и вътрешни, от които ще зависи бъдещото финансово изпълнение на компанията. В зависимост от инвестиционната стратегия на ком-панията, от заеманата пазарна позиция и състоянието на пазара, се определят приходите и разходите, както и доходността, която ще генерира бизнеса през следващите години. След определяне на бъдещите парични потоци, голямо влияние върху оценката оказва дисконтовият фактор, който се прилага върху паричните потоци. В зависимост / придобивания и сливанията, капиталовата структура, фирмено-специфичния риск и риска на пазара, този фактор може да варира. Важно да се знае в случая е, че дълговият капитал има по-ниска стойност в сравнение с дяловия капитал. В резултат от този факт, компаниите, които имат по-голям дял дълг в капиталовата си структура, имат по-ниска средно-претеглена стойност на капитала (дисконтиращ фактор). След дисконтиране на паричните потоци се стига до стойността на бизнеса. От тази оценка в практиката се вадят дългосрочните задължения на компанията и се прибавят парите в брой към момента на сделката.

Пазарният подход се базира на съпоставянето на данни на сравними компании. Двете най-често прилагани методологии при пазарния подход са  методът на сравнимо предприятие и методът на пазарните сравнения.

Тези методи се основават на факта, че стойността на един актив често се определя на базата на сравнение с аналогични активи и на базата на цената, на която би могъл да бъде продаден на пазара. При тези два метода на оценка се прилагат така наречените множители (multiples), като най-често срещани- те са на база на приходите, печалбата преди данъци, амортизация и лихви, нетната печалба и др. В зависимост от индустрията и от състоянието на компанията този множител може да варира в широк диапазон. При оценката се

Примерни данни за оценка търсят подобни компании, които вече са публични и може да се определи тяхната пазарна стойност. Най-често се търсят също и подобни сделки на M&A пазара в региона и се прилага множител, подобен на използвания при тях.

Методът на нетната стойност на активите (Net Assets Value, NAV) се базира на така-наречения “подход на цената на придобиване”, т.е. придобивайки компанията като действащо предприятие, купувачът спестява разходите, необходими за пускането  й в експлоатация и развитието на бизнеса й. Съгласно този метод активите и пасивите на компанията се оценяват по текущи пазарни цени и нетният резултат е индикация за стойността на собствения капитал.

В идеалния случай, оценките, базирани и на трите метода, трябва да доведат до една и съща оценка. На практика, оценките от всеки метод се различават, понякога значително, и е въпрос на преговори на коя оценка ще се базира сделката.  Основното което трябва да имате пред-вид е, че единствената достоверна оценка за стойността на даден бизнес или актив е цената, която купувачите на свободен и конкурентен пазар биха платили реално. Процесът на оценката, използвайки стандартни международни техники, генерира единствено  обхват от приблизителни потенциални стойности за предмета на оценката.

Кой може да ви помогне?

За постигане на максимална оценка на вашата компания и структуриране на оптималната за вас сделка, най-подходящо би било да се обърнете към M&A консултантска фирма. В случай че искате да привлечете дялово или дългово финансиране, ползите от M&A консултанта няма да са само оценка на бизнеса ви, но също и намиране на подходящ инвеститор и цялостно ръководене на процеса по преговорите.

Фирмите, специализирани в оценка и продажба на компании в България, не са много. В зависимост от размера на бизнеса, може да се обърнете към различни консултантски фирми. Практиката показва, че сделки като БМФ и Нова Телевизия се осъществяват или от местните представители на т.нар. “big four”, като Ernst & Young и PwC, или от големи утвърдени чуждестранни инвестиционни компании, като JP Morgan. За средни и малки по размер компании (с обороти между 10-200 млн. евро) най-подходящи са местните бутикови M&A консултантски компании. Добрите консултантски фирми имат добра мрежа от международни контакти и услугите, предлагани от тях, са добре балансирани между качество и цена.

В избора на местна M&A консултантска компания е важно предварително да определите какви са вашите нужди и какво точно очаквате от консултантската фирма. Често, в процеса на разговори, консултантите дават предложения за подходящо структуриране на сделка, дефинират граница с приблизителна оценка, която бихте могли да очаквате и ви информират за набор от потенциални инвеститори, с които може да се водят преговори. Ролята на M&A консултантската фирма не се изчерпва само с оценката на бизнеса. Много е важно да се структурират правилно нуждите на бизнеса и впоследствие да се определи типа и структурата на финансиране.

Процесът на оценка на даден бизнес може да отнеме от няколко седмици до 1 или 2 месеца, в зависимост от качеството на финансовата ви информация. Ако вашата цел е да привлечете на база на изготвената оценка потенциален инвеститор то последваща сделка обикновено отнема между 3-12 месеца. В зависимост от големината на компанията, структурата на сделката и нагласата на инвеститора, този период е променлив. В процеса на преговори, оценката е възможно да претърпи промени.

Стандартно, цената на самата услуга за оценка на вашата компания или инвестиционен проект може да варира между 8,000 и 35,000 евро (а в някой случай и доста повече) в зависимост от големината на бизнеса, времето, което отнема на консултанта да изготви оценката, сложността на проекта и целите за които се изготвя. Обикновено цената, която бихте заплатили за оценка на бизнеса ви се оправдава до голяма степен от това за какво искате да я използвате. Например, ако искате да продадете вашия бизнес на потенциален инвеститор, който вече ви е направил оферта, най-малкото ще е добре да разберете дали той не е подценил значително вашата компания. В този случай, заплащането на услугата за оценка на бизнеса ви е оправдано, защото може да загубите стотици хиляди, а дори и милиони.

Оценката на бизнеса е сложно начинание и еднозначна оценка трудно може да съществува. В зависимост от метода на оценяване, пазарната ситуация и спецификите на бизнеса, оценките варират значително.

Компетентна помощ при оценка и последваща сделка могат да окажат M&A консултантските компании, които могат да ръководят целия процес. При правилен избор на консултантска компания, имате възможност да постигнете максимална оценка на бизнеса си и да направите най-оптималната сделка.

Автор: Ивайло Спасов, Bulgarian Investment Advisors

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.