Стартиращите компании с най-висока пазарна оценка

Класация на Wall Street Journal представя младите частни компании с капитализация от 1 млрд. долара

Определянията като китайския Apple - Xiaomi - получи пазарна оценка от 10 млрд. долара и техните смартфони надминаха по продажби iPhone в Китай.
Определянията като китайския Apple - Xiaomi - получи пазарна оценка от 10 млрд. долара и техните смартфони надминаха по продажби iPhone в Китай.
Определянията като китайския Apple - Xiaomi - получи пазарна оценка от 10 млрд. долара и техните смартфони надминаха по продажби iPhone в Китай.    ©  JASON LEE
Определянията като китайския Apple - Xiaomi - получи пазарна оценка от 10 млрд. долара и техните смартфони надминаха по продажби iPhone в Китай.    ©  JASON LEE
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Докато преди няколко години беше доста трудно една частна или стартираща компания да получи пазарна оценка от над един милиард долара, в момента все повече млади предприемачи влизат със своите идеи в този престижен бизнес клуб. Това се дължи на факта, че много частни и дялови инвеститори влагат големи суми в най-добрите startup компании. Така броят на стартиращите компании, които се оценяват на повече от милиард долара, се увеличава. Престижното издание Wall Street Journal заедно с Dow Jones VentureSource предоставят класация на 40-те най-големи и скъпо оценени млади технологични фирми. Представяме ви накратко топ 10, а за пълния списък вижте таблицата.

1.     Xiaomi (оценка 10 млрд. долара) – компанията, наричана още китайския Apple, продава свои евтини смартфони, собствени приложения и др. основно в най-голямата по население държава в света. Тя успя да продаде 18.7 млн. умни телефона в Китай и задмина дори Apple в този толкова важен и растящ пазар.
2.     Dropbox (оценка 10 млрд. долара) – популярното онлайн пространство за съхранение на данни разполага с над 200 млн. потребители и през декември получи оценка от 10 млрд. долара. До момента основаната през 2007 г. фирма е получила финансиране от частни инвеститори в размер на 507 млн. долара.
3.     Palantir (оценка 9 млрд. долара) – това е фирма, която разработва софтуери и услуги най-вече за американското правителство. Нейната технология се използва да засича фалшиви или подозрителни финансови транзакции през PayPal. Компанията се очаква да приключи сделки за близо 1 млрд. долара през 2014 г.
4.     Jingdong (оценка 7.3 млрд. долара) – описвана е като китайския Amazon, това е най-големият онлайн магазин в Китай по размер на транзакции. Преди е била известна под името 360buy. Фирмата набира 2.2 млрд. долара частен капитал, което е най-голямата сума, предоставена от инвеститори на стартираща компания в класацията на WSJ.
5.     Zalando (оценка от 4.9 млрд. долара) – европейският стартъп Zalando продава различни стоки и дрехи в 14 страни в Стария континент. Първоначално основателят на компанията Робърт Генц е вдъхновен от Zappos и създава сайт за продажба на луксозна колекция от обувки, но постепенно разширява портфолиото. Потребителите на Zalando получават периодични списания, които включват различни промоции.
6.     SpaceX (оценка от 4.8 млрд. долара) – космическата програма на визионера и предприемач Елън Муск отдавна привлече вниманието на широката публика, както и скептицизма на експертите. Въпреки трудностите SpaceX показа, че изследването на Космоса е по силите и на частните фирми. Стартиращата компания успя да изстреля първия си сателит през декември, а до момента е привлякла 115 млн. долара финансиране.

 

7.     Spotify (оценка от 4 млрд. долара) – шведската перла сред стартиращите компании позволява на потребителите да слушат любимата си музика онлайн безплатно. Бизнес моделът й се базира на реклами, които се пускат през определена бройка песни, както и на платени абонаменти, които предлагат разширени функции и премахване на рекламите. Много експерти оценяват Spotify и модела й на слушане на музика като ефективна борба срещу пиратството, защото правят песните лесно и бързо достъпни срещу никакво или символично заплащане.
8.     Pinterest (оценка 3.8 млрд. долара) – фирмата позволява на хората да обменят идеи за различни проекти и интереси. Тази своеобразна "социална мрежа" надмина пазарна оценка от 1 млрд. долара през май 2012 г., след като получи финансиране от 100 млн. долара от Rakuten. Последващият рунд на привличане на средства от 225 млн. долара изстрелват нейната капитализация на 3.8 млрд. долара.
9.     Uber (оценка 3.8 млрд. долара) – това е мобилно приложение за поръчване на такси. Може да звучи странно, но тази услуга се оказва доста полезна в САЩ, като дава възможност да се планира маршрутът, да се оценяват таксиметровите шофьори или къде се намира най-близката свободна кола. През изминалия август Uber привлече частен капитал от 258 млн. долара, което за доста специалисти не е изненада, предвид че компанията понякога отчита по 20 млн. долара на седмица.

10. Jawbone (оценка 3.3 млрд. долара) – компанията нашумя през последните месеци със своята умна фитнес гривна Up, която се радва на все по-голям пазарен успех. Но реално Jawbone стартира с пускането на стилни, портативни и безжични колони Jambox. Най-парадоксалното е, че първоначалната идея на компанията е да продава специални шумоизолиращи слушалки на американската армия. В крайна сметка Jawbone навлезе в потребителската електроника и покрай успеха на продуктите й расте и пазарната й оценка.